En plats, ett motstånd, en glädje
skärningspunkt
blundade,
kände hur förbrukade sprutor skavde mot svanken
Reste mig opp ur graven
det va natt
här växte fabriker
här lyste pundarna upp natthimlen
vi låg på taket
spanade ut över lägereldar
Marken var svampig och mjuk
av gamla kläder och fukt
Burkarna skramlade, det rostiga järnet gled upp igenom mitt lår
Någon skrek i morgondimman och en flaska for genom luften
En natt bland många
En natt på industrigatan
Välkommen
Kl 22-02. Lördagen den 23.e november natten till söndagen den 24:e.
Ödetomten
En aktion, ett samtal, en utställning. Arr: Viktor Rosdahl.
Uppföljare till Kosmisk Kastrering, som genomfördes den 29/9 i Sundbybergs Milleniepark, på initiativ av Joakim Forsgren och Mikael Goralski och till utställningen "Natt på Industrigatan" som hölls på Galleri Magnus Åklundh 2008.
kosmiskkastrering.blospot.se
kosmiskkastrerig2@gmail.com
Korta texter om några av verken och konstnärerna/ Short notes on some of the works by the artists:
Mikael Goralski, Sundbyberg's most famous Darth Vader impersonator, presenterar stolt lösningar på Palmemordet, hänger med Henrik Ekesiöö i anslutning till trailern till "The Depraved" av Gustav Wiklund där de genomför en tiggarperformance och distribuerar dikter av Ulf Olsson. Goralski gör även en Grindslantsinstallation tillsammans med Josef Daagarsson.
Sedan januari 2004 har Karin Hasselberg
upprepade gånger och på olika platser grävt hål i marken. Det som en
gång började som en intuitiv kroppslig handling, en reaktion mot
ombyggnationerna och till viss del skövlingen av det miljonprogramområde
hon då bodde i utanför Amsterdam, har med åren blivit ett sätt för
henne att tänka och känna konst.
Klas Eriksson:När man pratar om offentlig konst kommer man alltid till frågan om vem som får uttrycka sig och synas i det offentliga rummet. För en konstnär är det ofta en lång och byråkratisk process att få tillstånd att utföra ett konstprojekt i det offentliga rummet. Hur ser du på det?
Jag tänker att det bara är att köra, ibland vill andra fixa tillstånd, för min egen del anser jag att det inte borde behövas, offentliga rum ska man kunna uttrycka sig i, och om det skulle skapa oro eller frågetecken så tillför det bara någonting till all annan oro och frågetecken som folk totalt verkar blunda för. SAXAT FRÅN TIDSSKRIFTEN KONSTPERSPEKTIV #3 2013.
Leaving for Heaven av Marja-leena Sillanpää
ingår i en serie med himmelsfärder. Den första var en Dödsbädd av
staplade gamla dörrar på Rosendals trädgård 2009. Leaving for Heaven på
"Kosmisk kastrering 2" i Malmö, är en plats där Marja-leena Sillanpää
har vilat…
Petr Davydtchenko: I
work mostly site-specifically with staged interaction and sculpture.
Utilizing forms of video, installation and photography, my work suggests
a radiation from somewhere inside of a new born feeling. Using a
minimalistic aesthetic and sometimes using myself as an object of focus,
cultural meanings are explored and blended to rethink and reinterpret
social codes. I
mostly focus on the themes of violence, fear and collapse of
structures. I am interested in how things die from inside, I guess it is
a violent cycle of life that fascinates me. But from this violence and
chaos there is the possibility of something being purified or reborn.
Tris Vonna-Michell: Capitol
Complex evolves around a manuscript, consisting of four acts based on
four characters, which serves as an underlining blueprint for the work.
The soundtrack pans between improvised spoken word and musical
composition. Capitol Complex is set in Chandigarh, India, once the
future city and the architect Le Corbusier’s most momentous assignment,
today the capital city for two states, Punjab and Haryana. Le Corbusier
envisaged the government headquarters, the Capitol Complex, as a sacred
place to match the Acropolis, where citizens could meditate on the
inter-connected spiritual meanings embedded in his architecture,
landscape fixtures and visions of democracy. However, Capitol Complex
was never fully realised, and subsequently became a gated bureaucratic
compound. The story is lead by Traveller, who extends his leisurely
strolls to experiencing the city by night in order to induce a greater
intensity and anxiety of urban architecture. After his nocturnal
explorations in the single-zone sectors of Chandigarh he starts to grow
weary and changes his course from architectural appreciation to
searching for crevices and enclosures to reflect and observe. Urban
fixtures of obstruction, surveillance and derailment direct his passages
of exploration and rest, until an alteration occurs and Traveller loses
his belongings. He finds himself bartering with law officers as he
attempts to conjure up authorisation documents to gain access into the
Capitol Complex. Once inside the compound he returns to his habitual
strolling and loses himself within the vast expanses of Le Corbusier’s
master plan, which is surrounded by a makeshift colony of
waste-merchants.
Joakim Forsgren visar två verk: En kamin som var med på Kosmisk kastrering 1 och en ny film som är ett samarbete med Finn Hellman.
Tina Nykvist medverkar med The End (Video 60 min loop). Nykvist arbetar med videoverk som alla berör själva videomediet. The End är ett försök att förstå hur tid och rörelse förhåller sig till video.
Johan Wilén visar en iscensättning av en brottsplats i skala 1:36.
Magdalena Nordin visar"Du har makten i dina händer"
- En film om bojkott, produkter och mänskliga rättigheter. Längd: 3:58.
Magdalena Nordin visar"Du har makten i dina händer"
- En film om bojkott, produkter och mänskliga rättigheter. Längd: 3:58.
Henrik Ekesiöö:
"Det är några likdelar som blivit över, kan man säga."
Mattias Bäcklin:
Breaking E18 (med Nug).
Den
sista dödsryckningen som breakdansare ville jag utföra på ett ställe
vars riskfaktor är tänkt att kompensera dansens skavanker. Sedan har jag
alltid dragits till trafik,som uppväxt på landet blev ljudet av
motorvägen en symbol för avlägsen storstadsenergi och en möjlig flyktväg
bort mot ngt spännande.
Verk jag vill framföra:
offerplats 16:9
avgångsbetyg 1988 - jag brölar ut siffror i megafon.
Christer Chytraéus:
Några noter om mitt konstnärskap.
De enda kackerlackorna jag har sett i Sverige har jag sett i min ateljé.
Jag har en kaffebryggare som påminner om en pingvin med en påse skitigt vatten på ryggen.
På en droppställning från ett sjukhus hänger jag min jacka bredvid en spegel där jag har målat en stor kuk i dammet.
Jag har ett människokranier som jag snott ifrån en skola vid sidan av mitt skrivbord.
Han heter Siwert.
Jag gillar Hamburgare.
De där kackerlackorna är antagligen bakom elementet och ligger med varandra.
Jag brukar prata med Siwert (Jag älskar att prata med Siwert)
Mina penslar blir aldrig rengjorda, så nu målar jag bara med händerna
Jag kan ta reda på vart ni bor (jag älska att göra det också)
Mina händer är ofta skitiga, men färgglada.
Jag
samlar inte på någonting. Men har saker kategoriserat (brunt, smalt,
genomskinligt, farligt, idiotiskt, blött etc.) i små lådor.
- Han började springa och jag sprang efter för att se vad fan han höll på med. Men bakom nästa hörn hade han slutat springa.
Han gick i normal takt.
Konstnärerna:
Petr Davydtchenko
Joakim Forsgren
Klas Eriksson
Karin Hasselberg
Mikael Goralski
Henrik Ekesiöö
Marja-leena Sillanpää
Sandra Isacsson
Mattias Bäcklin & Nug
Christer Chytraéus
Tina Nykvist
Johan Wilén
Tris Vonna-Michell
Josef Daagarsson
Gustav Wiklund
Ulf Olsson
Magdalena Nordin
Konstnärerna:
Petr Davydtchenko
Joakim Forsgren
Klas Eriksson
Karin Hasselberg
Mikael Goralski
Henrik Ekesiöö
Marja-leena Sillanpää
Sandra Isacsson
Mattias Bäcklin & Nug
Christer Chytraéus
Tina Nykvist
Johan Wilén
Tris Vonna-Michell
Josef Daagarsson
Gustav Wiklund
Ulf Olsson
Magdalena Nordin